E-Business FORUM 2013
23. září jsem byl na E-Business forum 2013 pořádané v pražském klubu SaSaZu. Prostředí si myslím, že je na takové akce ideální. Návštěvník si najde místo k posezení při kávě na pohovkách, občerstvit se může na baru a pak si jít sednout před pódium a poslouchat přednášející. Všude je dostatek prostoru. Druhá přednášková místnost je v horním patře, kde se večer konala i after párty. Organizace byla naprosto v pořádku a tak jsme se mohli soustředit na informace od přednášejících.
Jan Vetyška - APEK
Úvodní přednáška byla na téma zákaznické podpory. Povětšinou se jednalo pro eshopaře o notoricky známé informace … nehádejte se s nespokojenými zákazníky. Raději jim dejte jako omluvu nějaký dárek. Negativní inforormace se šíří mnohem rychleji. Snažte si budovat zákazníkovu loajalitu, nabízet mu věrnostní programy, případně můžete zkusit zaslat nečekaný dárek k objednávce. To ho zajisté potěší a více si vás zapamatuje, případně doporučí. Vyvíjejte se, odlišujte se od konkurence.
Ondřej Fryc - generální ředitel Mall.cz
Působivý byl rozhovor s panem Ondřejem Frycem o aktuálním dění na Mallu a jeho doporučeních pro ostatní internetové podnikatele. Jako nejdůležitější součást úspěchu v e-commerce businessu považuje dobře zvládnutou logistiku. Doprava a skladování zboží je pro něj daleko důležitější téma než online marketing, nebo zákaznická péče. Logistika je například jednou z věcí proč se mall.cz nehodlá pustit do online prodeje potravin, tak jak třeba začínají řetězce typu Tesco. Dalším zajímavým tématem rozhovoru bylo doporučení týkající se jednání s investory či samofinancováním. V této oblasti bylo vidět, že se pan Fryc má mnohé zkušenosti.
Apsis - Email Marketing
Jedna z anglických přednášek byla na téma email marketingu od norské společnosti Apsis. Zde je několik postřehů: používejte viditelné formuláře na sběr emailových adres. Motivujte uživatele k zadání emailu. Používejte co nejmenší počet políček formuláře. Při psaní emailů přemýšlejte jako příjemce. Co by chtěl dostat, jak často a jakou formou. Střídejte informační a prodejní emaily. Zkuste v potvrzovacím emailu objednávky vhodně nabídnout crossell nebo upsell produktů. Nechte uživatele specifikovat, co chtějí dostávat. Personalisujte emaily. Testujte, testujte, testujte
Jiří Štěpán - Etnetera (chovejte se mile)
Mottem této přednášky bylo: chovejte se mile! Nepracujte plošně, ale chovejte se tak jako byste jednali s uživatelem face to face. Každý uživatel si přeje zacházet individuálně. Pracujte s historií zákazníka a podle toho mu upravujte obsah e-shopu, nabízejte produkty, které by mohl chtít. Pamatujte si již jednou vyplněné údaje, nechtějte tyto údaje znovu. Rozlišujte jazyk uživatele, mobilní verze webových stránek. Udělejte si plán komunikace. Odhadněte z něho kdy by mohl zákazník potřebovat dokoupit příslušenství nebo nový produkt a nabídněte mu ho.
Jana Moravcová - vedoucí copywriterů H1
Představte si uživatele a odhadujte co by chtěl získat na informace. Dávejte mu informace jasně a zřetelně ihned pod nos. Žádné dlouhé vykecávání. Přímočaré informace podpořené tematickou grafikou, ze které je hned jasné o co se jedná. Klaďte si otázky: co prodávám, komu prodávám, jak prodávám, proč prodávám? Specifikujte konkurenční výhody a jasnou formou je uživateli sdělte. Provádějte uživatelské testy na orientaci uživatel na webu.
Na úvodní stránce by mělo být hned vidět co je to za e-shop, málo textu, stručné proč my. Nezapomínejte na kvalitně zpracované obchodní podmínky a sekci jak nakupovat. Uživatel by měl názorně a graficky hledané informace hned najíst. Vžijte se do toho co hledá za informace. Například hledá informace o dopravě, platbě, reklamace, atp. V kontaktech uvádějte konkrétní osoby z vaší firmy. Ať uživatel vidí s kým komunikuje.
Jan Kvasnička - zvyšování konverzního poměru
Pan Kvasnička měl několik zajímavých tipů na zvýšení konverze e-shopu. Tady jsou: přidání do košíku realizovat tlačítkem s textem, ne jen ikonkou. Používat velké fotky ve výpisu produktů. Zaměřit se na to co je vidět na obrazovce monitoru hned po načtení stránky. Toto by měla být nejdůležitější část pro zobrazení podstatných informací. Videa zvyšují konverze i návštěvnost. Prezentovat zákazníkovi, kdy mu zboží dojde. Informace, že je skladem mu nic moc neřekne. Pro grafické slidery produktů používejte maximálně 2-3 kroky, další si zákazník nezobrazí. V kategorii nabídněte uživateli filtr dle ceny, jestli je zboží skladem, co je v akci.
Celá akce se mi moc líbila. Nejen proto jsem vydržel až do večerní ochutnávky vín a rumu. Dále jsem byl také velice rád, že jsem potkal a popovídal si s mým kamarádem z vysoké školy Františkem Szabo, který se již dlouhou dobu věnuje Affiliate marketingu.