E-Business FORUM 2014
Jsem členem Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a tak jsem se i letos zúčastnil konference E-Business FORUM. Jsou na ní přední osobnosti české eshopové scény z Alza, Mall, CZC, Vivantis, Datart, Heuréka, atd.
Panelová diskuze
Konference začínala úvodní diskuzí na téma dění na e-commerce trhu. Diskuze mi připadala poměrně v pesimistické náladě. Na druhou stranu jsem byl rád za zveřejněná čísla velkých hráčů. Často nevypadala dobře. Obrovské obraty v řádech milionů vůbec neznamenají velké zisky. Například takový Mall a Vivantis přiznávají, že jsou několik let ve ztrátě v řádek desítek až stovek miliónů. Uváděné výsledky je ale nutné podle mě brát s rezervou, protože není zrovna vhodné vykazovat účetně velké zisky. Což by znamenalo také velké daně. Proto bych osobně odhadoval, že jsou často výsledkem kreativity finančních ředitelů. Další zajímavou informací bylo, že v některých oborech jako jsou šperky a parfémy nelze fungovat bez šedého dovozu. Oficiální distribuční cesty nejsou konkurenceschopné.
Redesign Mall.cz
Jistě jste si všimli, že největší český eshop prošel před pár měsíci redesignem. Poměrně razantně změnil design na moderní flat responzive. Byl to pro uživatele šok a pěkně se to podepsalo na propadu tržeb. Konverzní poměr místo růstů dost klesl. Přesná čísla jsme se nedozvěděli, ale při jejich obratech by to mohli být stamiliónové ztráty. Až po 4 měsících se jim podařilo dostat na stejná konverzní čísla, jako měl původní web. Chybou bylo hlavně malé uživatelské testování. Problémy se odlaďovali až následně po spuštění. Takže poměrně dobrá ukázka jak se nemusí redesign podařit.
Datart a personalizace
Datart se pouštěl s agenturou Etnetera do personalizací. Ukazovali nám příklady úspěšných taktik. Dobře například funguje personalizace úvodní stránky na základě informací o předešlém chování uživatelé. Dobré výsledky dosahovali na e-mailové kampani opuštěného košíku. Některé pokročilé techniky ale jsou zároveň kontraproduktivní. Jsou moc nákladné na realizaci a trvají moc dlouho na výrobu kreativy. Takže jsem si s toho odnesl to, že se nic nemá přehánět a snažit se personalizovat věci, které jsou jednoduše automatizovat a replikovat. Velká e-mailová personalizace také má nečekaně jeden špatný vliv na vnímání značky. Lidé neustálé hromadné masírování newslettery sice nemají rádi, ale ve skutečnosti to také buduje brand. Značka se jim vrývá do podvědomí. S velkou personalizací tedy o takový “branding” přijdete. Jestli se o personalizaci zajímáte mrkněte na nástroj Soyka.
Polský trh
Jeden z mála zahraničních řečníků mluvil o polském trhu. Z pohledu eshopů je stále na velkém růstu oproti ČR. Poláci naopak už upouštějí od slevových portálů, které padají o dvacet procent ročně. Oblíbené jsou tam zbožové srovnávače a hodně také aukční portál allegro.pl. Pro zvýšení důvěryhodnosti je pro eshop je vhodné nabízet dobírku, mít polské kontaktní údaje a certifikát kvality.
Tolik ve zkratce z letošního E-Business fóra. Bylo fajn se podívat pod pokličku velkých hráčů a zjistit že mnoho věcí je jinak, než se zdá.