Efektivní navigace webových stránek

Efektivní navigace může z vašich stránek vytvořit snadno použitelné stránky nebo naopak zapříčinit, aby návštěvníci stránky v zoufalství opustili. Kolikrát jste se ocitli na stránkách, kdy jste byli rozčílení, protože nemůžete najít to, co jste chtěli, nebo se informace, které jste hledali, nenacházeli tam, kde jste očekávali, že budou? Návštěvníci webových stránek jsou do určité míry vyškoleni hledat informace na nejvíce pravděpodobných místech, a když nenajdou to, co hledají, jsou otrávení a odcházejí. S trochou naplánování můžete vytvořit vaše další stránky tak, aby návštěvníci webových stránek rychle a snadno vyhledali to, co chtějí.

Důkladně uspořádejte vaše informace

Při návrhu webové stránky přemýšlejte v první řadě o struktuře webu. Vytvořte koncept všech stránek a snažte se uspořádat informace co nejlogičtějším způsobem. Čemu nejlépe porozumí vaši návštěvníci? Toto je ukázka strukturované mapy stránek...

sitemap

Získejte co nejvíce z vaší hlavní a vedlejší navigace

Hlavní navigace pomůže návštěvníkům přejít k informacím, které hledají. V rámci těchto hlavních částí, zobrazte seznam položek vedlejší navigace, který pomůže uživateli najít stránku, jež hledá v rámci dané sekce.

Můžete navrhnout tyto odkazy jakkoli chcete, ale důležité je být důslední. Udržujte vaši hlavní navigaci na stejném místě na stránce, bez ohledu na to, na jaké stránce se návštěvník nachází. Tato provázanost na každé stránce umožní uživateli snadno procházet zbytek vašich stránek.

Zde je několik dalších užitečných rad:

  • Uspořádejte vaše odkazy z hlediska důležitosti každé stránky. Pokud jsou vaše stránky zaměřeny na prodej knih, vytvořte odkazy pro rozdílné knižní kategorie.
  • Připomínejte uživateli, kde se nachází. Když uživatel klikne na sekci „O nás“, změňte barvu dané navigační položky, abyste dali najevo uživateli, kde se nachází.
  • Nepřeplňujte svou hlavní navigaci odkazy na každou stránku vašeho webu. Čím jednodušeji, tím lépe. Pokud máte příliš mnoho základních navigačních odkazů, přemýšlejte o konsolidaci (seskupení) některých stránek nebo o přesunu informací do podsekcí stránek.
  • Udržujte názvy navigace vašich webových stránek smysluplnými. Nepoužívejte termíny, které jsou interní pro vaši organizaci. Ten, kdo nikdy předtím nenavštívil vaše stránky, by měl okamžitě vědět, kam ho odkaz přemístí.

Zde jsou příklady efektivní hlavní a vedlejší navigace:

bloomingdales

 apple

Vytvořte rozumně vaši navigaci v zápatí

Existují některé odkazy, jež musí být na každé stránce, ale nemusí být nutně uváděny nijak výrazně na webu. Tyto odkazy mohou být součástí vaší navigace v zápatí. Zde je několik příkladů odkazů, které mohou být propojeny z vašeho zápatí:

  • Ochrana soukromí
  • Obchodní podmínky
  • Mapa stránek
  • Dodací podmínky
  • Reklamační řád


Používejte progresivní navigaci

Jestliže vaše stránky obsahují nákupní košík nebo více-stránkový registrační formulář, je výborný nápad zobrazit progresivní navigaci. Můžete tak učinit v horní části stránky zobrazující, kde se uživatel v procesu nachází, jako například „Krok 2 ze 4 – Platební údaje“. Toto nastaví očekávání návštěvníka, tedy kolik obrazovek musí projít, aby se dostal na konec procesu. Umožňuje to rovněž návštěvníkovi kliknout na jeden z předchozích kroků, je-li potřeba provést změny.

amazon

Vytvořte „Drobečkovou navigaci“

Na stránkách, které jsou rozsáhlé, je užitečné zavést drobečkovou navigaci. Poskytuje návštěvníkům některé záchytné body, jež jim říkají, kde se nacházejí a jak mohou přejít zpět do některé předchozí sekce. Drobečková navigace je nesmírně užitečná v případě, že návštěvník stránek je odkázán z externího webu. Dává jim to smysl, aby zjistili, kam tato stránka zapadá, s ohledem na zbytek struktury webu. Obecně se drobečková navigace umísťuje poblíž hlavičky stránky, pod hlavní navigaci.

bn

Další užitečné tipy

  • Snažte se minimalizovat počet potřebných kliknutí k odkázání na příslušné informace, jak je to jen možné.
  • Neotvírejte stránky v nových oknech, pokud odkazují na externí stránky. Zmátne to uživatele a znemožní to jejich stisknutí tlačítka Zpět.
  • Zpracujte váš odkaz „Kontaktuje nás“ význačný a jasný.
  • Neměňte pozici konstrukčních prvků stránku od stránky. Obecným pravidlem je, aby záhlaví a zápatí stránek bylo shodné na každé stránce.
  • Používejte stálé názvy v záhlavích stránky. Jestliže uživatel klikne na „O nás“, zobrazí se „O nás“ jako záhlaví na této stránce.
  • Vždy mějte logo odkazující na vaši domovskou stránku webu.
  • Používejte mapu stránek textových odkazů k poskytnutí struktury vašeho webu, aby byl umožněn přímý přístup k obsahu vašich stránek. Ujistěte se, že vaše mapa stránek posiluje jejich hierarchii.
  • Pokud jsou vaše stránky malé, neumísťujte odkaz na každou stránku. Může to být matoucí a může to zcela zaplavit vašeho návštěvníka. Vytvořte logické uspořádání stránek pomocí sub-navigace a poskytnutím odkazu na vaši mapu stránek.
  • Především, udělejte navigaci vašich stránek konzistentní! Nedopusťte, aby se vaši návštěvníci museli znovu učit navigaci v závislosti na tom, na jaké stránce se nacházejí.

Jaké máte nápady pro vytvoření efektivní navigace webových stránek? Jaké stránky, jež používají účinnou navigaci, jste našli? Napište své komentáře níže!



Přidejte komentář


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.     OK   Další informace