10 důležitých tipů optimalizace konverze webových stránek
Existuje mnoho tipů optimalizace konverze, které můžete implementovat, abyste vytvořili uživatelsky přívětivé stránky. Nyní Vám některé důležité faktory ovlivňující konverzní poměry vašeho webu představím. Zvýšením konverzního poměru stránek vyděláte mnohem více bez dalšího navyšování rozpočtu v PPC nebo SEO.
1) Vysvětlete, co děláte.
Já osobně žasnu nad počtem webů, které na svých domovských stránkách jednoduše nesdělují návštěvníkům velmi jasně, na co jsou zaměřeny. Je to skoro jako by předpokládaly, že každý návštěvník je již plně zasvěcen a všechno ví, předtím než web vůbec navštíví. Opak je ale pravdou. Většina uživatelů, kteří jsou na vašem webu poprvé, neznají, kdo jste a co děláte!
Každý návštěvník, který přijde na vaše stránky, musí být schopen rychle a snadno zjistit, na co se zaměřujete. Neskrývejte informace uvedené v záložce "O nás" nebo v nějakém nejasném tvrzení. Vše musí být jasné!
Pokud si myslíte, že vaše stránky navštíví pouze lidé zběhlí ve stejném oboru, mýlíte se. Zkušení lidé mohou být vaším primárním publikem, a mohou být dokonce zdrojem většiny vašeho příjmu, ale i znalí lidé stále potřebují vědět, že našli stránku, která bude vyhovovat jejich potřebám. Pokud lidé nemohou přijít na to, co přesně děláte, jak můžete očekávat, že se z nich stanou vaši zákazníci?
2) Jedinečný hlas webu.
Už jste někdy byli ve skupině lidí, a najednou jste uslyšeli hlas, který vystupoval nad ostatními, ne proto, že byl hlasitější, ale díky stylu, jakým osoba hovořila? Mohlo to být dáno přízvukem osoby, použitím slov nebo strukturou řeči, ale něco na tom hlase bylo jedinečné. Jakmile jste se s tím již jednou seznámili, automaticky víte, kdo mluví, až příště tento hlas uslyšíte. Vaše webové stránky by tedy měli být takové.
Když dáte svému obsahu jedinečný "hlas", pomůže vám to vyniknout nad konkurencí. Váš hlas je exkluzivní nejen pro vás, ale také sám o sobě, a tento fakt nabízí lidem možnost, aby si vás zapamatovali lépe ve srovnání s ostatními weby, které navštívili.
Všechny věci, které jsou stejné, ale mají jedinečný „hlas“, vám přinášejí obrovskou výhodu. Ukazujete zákazníkům, že jste jiní, a když se rozhodují mezi vámi a konkurentem, může to být výhodou, která je přiměje, aby si vybrali vás oproti nevýrazné konkurenci.
3) Sledujte a vyhodnocujte. („Follow-through“)
Perfektní komunikace je klíčem k úspěšnému podnikání. Pokud necháváte vedení, hovory, e-maily, nebo dotazy jen tak plynout, vyhazujete zbytečně peníze. Dobré sledování má mnoho podob: zpětné telefonní hovory, navazující telefonní hovory, navazující e-maily, zpětní respondenti a potvrzovací e-maily, to abych jmenoval alespoň některé. Každá z těchto oblastí musí být neustále analyzována, aby se zajistilo, že jste tak efektivní, jak je to jen možné.
Pokud jde o sledování, i malé věci mohou znamenat velký rozdíl. To, co říkáte vašim potenciálním zákazníkům, stejně tak jako kdy a jak jim to říkáte, pro ně vypovídá hodně o tom, jaké by asi mohlo být obchodování s vámi. Zákazníci potřebují vědět, že se o ně budete starat stejně tak po prodeji jako před ním. Pokud se o ně nestaráte už ani předtím, těžko vám uvěří, že se o ně budete lépe starat potom.
Skvělé „Follow-through“ po prodeji sdělí zákazníků, že o ně stále pečujete, protože to dokazujete! To je to, na čem závisí opakovaný obchod.
4) Strukturujte vaši navigaci.
Na mnoha internetových stránkách je navigace webu přeplněná a neuspořádaná, což nedovede potenciální zákazníky na stránky, jež jim poskytnou potřebné informace. Jednou z největších chyb, které se lidé při tvorbě navigace webu dopouštějí, je odkaz na snad úplně každou stránku na webu. To představuje příliš mnoho možností!
Ať už máte webové stránky rozsáhlé nebo malé, zkuste „osekat“ svou navigaci na co nejméně prvků, jak je to možné. Je v pořádku mít několik odkazů ve vaší navigaci, ale ujistěte se, že jsou organizovány způsobem, který pomůže návštěvníkům snadno vybrat ten správný.
Díky implementaci strukturované navigace je pro návštěvníky mnohem jednodušší rychle najít stránky, které jsou pro ně nejzajímavější. Čím méně musí myslet (a vyhledávat), tím lépe. Další informace o navigaci stránek.
5) Vytvořte si sitemap (mapu stránek).
Když máte obsáhlé webové stránky, mohou být některé důležité stránky „pohřbeny“ v rámci vaší navigace. Není všeobecně dobrý nápad mít navigaci zachycující vše (catch-all navigaci), která odkazuje na každou stránku vašeho webu. Řešením je zhotovit navigaci, která bude tak intuitivní, jak je to možné, a sestavit si sitemap (mapu stránek).
HTML mapy stránek nabízejí vašim návštěvníkům snadný způsob, jak najít libovolnou stránku na vašem webu rychle a bez hledání. Dostat se na sitemap trvá pouze jedno kliknutí a návštěvník rychlým pohledem najde přesně to, co chce zobrazit.
Čím lépe je organizována vaše mapa stránek, tím lépe pro návštěvníka. Ne všichni návštěvníci sitemap používají, to je samozřejmé, ale pro ty, kteří ji hledají, je to nesmírně cenný nástroj pro nalezení toho, co chtějí, rychle, bez nutnosti četných kliknutí napříč složitou navigační strukturou. Čím dříve dostanete své návštěvníky ke správným informacím, tím pravděpodobněji získáte konverzi (= změna návštěvníka v zákazníka).
6) Zahrňte do stránek vyhledávací pole.
Funkce vyhledávání může fungovat jak pro, tak proti vám, v závislosti na tom, jak dobře je realizována. Pokud vyhledávání na vašich stránkách neprodukuje excelentní výsledky, pak je lepší toto vyhledávání vůbec nemít. Pokud se návštěvníci snaží najít produkt pomocí vyhledávacího pole, ale nejsou nalezeny žádné výsledky, nastává situace, kdy ztratíte prodej, navzdory tomu, že produkt v nabídce máte
Pokud vaše vyhledávání není schopné produkovat relevantní výsledky, pak je příčinou ke ztrátě prodejů. Může být pro vás daleko lepší, aby vaši návštěvníci nalezli aktuální produkty prostřednictvím navigace nebo souboru Sitemap, než abyste jim nabídli špatně provedené vyhledávací pole, které je pouze zmate.
Avšak pokud máte na svém webu propracované vyhledávání, které poskytuje pokaždé perfektní výsledky, může to být skvělý způsob, jak pomoci návštěvníkům najít konkrétní produkty, funkce či informace rychle a bez nutnosti prohlížení spousty zbytečných stránek. Toto vyhledávání dat může být také užitečné v tom, že vám napoví, co lidé často hledají, takže můžete tyto oblasti lépe propagovat. Lepší přístup a propagace vašich produktů a služeb znamená zvýšení prodeje.
7) Používejte konzistentní formátování.
Jako celek by měly být všechny stránky webu podobně formátovány. Zatímco některé domovské stránky vypadají trochu jinak než ostatní vnitřní stránky, je důležité provádět konzistenci z jedné stránky na další. To znamená, že hlavní navigace by se neměla měnit v rámci stránek, jedná-li se např. o patičku stránek, rozvržení stránky, barvu, atd. Vaši návštěvníci očekávají konzistenci napříč všemi stránkami.
Pokud jsou vaše stránky konzistentní z jedné stránky na další, návštěvníci jsou schopni zjistit, kde a jak získat potřebné informace, a lépe se orientovat. Jestliže takovou konzistenci nemáte, mohou být zkušenosti docela nepříjemné, a to může návštěvníkům zkazit celkový dojem. Každá špatná zkušenost je špatná pro prodej.
8) Publikujte zásady ochrany osobních údajů.
Opravdu někdo četl stránku o zásadách ochrany osobních údajů? Pochybuji o tom, ale koho to zajímá! Informace jsou uvedeny pro návštěvníky, kteří si je přečíst chtějí. V zásadě vzato, jde o jejich uklidnění, že se řídíte politikou, která je na místě. Mohou si vybrat takovýto druh vyhledávání, nebo nemusí, ale jeho samotná přítomnost jim dává pocit bezpečí.
Ujistěte se vytvořením stránky zásad ochrany osobních údajů a odkazem na ni ze strategických míst. Pokud je formulář na vašem webu, může odkaz na zásady ochrany osobních údajů na stejné stránce zvýšit sazby zadávacího formuláře. Pro návštěvníky to znamená, že vám záleží na ochraně jejich údajů. Pro mnohé to je to podstatné, co potřebují pro dostatečné ujištění.
9) Přidejte jedinečné informace o produktu.
Prodáváte-li mnoho stejných produktů jako jiné stránky na internetu, je velká pravděpodobnost, že máte stejné informace o popisu produktu jako jiné stránky. To je téměř univerzálně platné, pokud zveřejníte standardizovaný popis produktu od výrobce. I když to může poskytnout alespoň relevantní informace o produktu, neposkytnete žádné informace, díky nimž bude váš produkt vyčnívat nad konkurencí.
Stejně tak, jak chcete, aby vaše stránky měly „jedinečný hlas“, měli byste vašim popisům dodat také osobní nádech. Popište produkt ze své vlastní jedinečné perspektivy. Řekněte zákazníkům o vlastnostech, které si myslíte, že jsou obzvláště specifické nebo užitečné pro daný produkt, nebo jim řekněte něco dalšího, co si vy sami myslíte, že by je mohlo zajímat. Prodejte produkty pomocí emocí, ne pouze na základě faktů! Čím více jedinečných informací poskytnete, tím více se odlišíte od všech ostatních společností.
10) Stanovte si svůj objednávkový proces a testujte ho.
Nikdy jsem nenarazil na nákupní košík nebo objednávkový proces, který by se nemohl vylepšit. Např. Amazon trvale testuje jejich nákupní procesy, a neustále hledá lepší způsob, jak prezentovat výrobek nebo zlepšit proces konverze. Možná si to neuvědomujete, ale špatné objednávkové a kontrolní procesy vedou k významnému poklesu tržeb. Zákazníci začnou realizovat objednávky, ale pak je nedokončí.
Ujistěte se, že váš objednávkový proces zahrnuje tolik kroků, jak je to možné. Každé kliknutí, které jsou návštěvníci nuceni provést, pro ně vytváří příležitost utéct. Zjednodušte svůj objednávkový proces snížením množství potřebných informací, přidáním výzev k akci, zavedením příbuzných produktů na strategická místa, a celkovým zjednodušením procesu objednávání.
Práce na každé z těchto oblastí optimalizace konverze je vázána zlepšením interakce se zákazníky a mírou konverze. Pokud můžete jednoduše zvýšit míru konverze, bude mít stejný počet zákazníků každý měsíc za následek zvýšení prodeje, a jakékoli zvýšení obchodu zvýší prodej exponenciálně!