Jak při expanzi zvýšit konverze o stovky procent?
Tomáš Janů ze společnosti Avast nám na letošním WebExpu ukazoval, jak dělají expanzi svého antivirového programu na cizí trhy. Pro úspěch na lokálních trzích musíte nabídnout místní e-commerce standard.
Samotného mě překvapilo jak „jednoduché“ kroky dokážou zvednout procento prodejů o stovky procent. Při poskytování svého produktu na zahraničním trhu je potřeba udělat dobrý průzkum trhu a hlavně se zaměřit na tamější zvyklosti místních zákazníků. Jaké věci v jejich zemi považují za standard a co naopak nevyužívají. Tomáš nám ukazoval jak se Avastu povedlo v Brazílii obsadit více jak 60 procent tamního antivirového trhu. Zde je ve zkratce jejich úspěšný postup.
1. Lokalizovat jazyk
Asi netřeba více zdůrazňovat jak je důležité mít svůj produkt přeložený do tamního jazyka. Dokážete si představit, o kolik méně by se u nás prodávaly Windows, kdyby nebyly v češtině ale jen v angličtině. Při překladu do jazyka je vhodné nechat udělat překlad rodilého mluvčího. Například je velký rozdíl mezi portugalštinou v Portugalsku a v Brazílii. Bude-li zákazník vidět nevěrohodné překlady, procento nákupu rapidně s důvěrou klesne.
2. Lokalizovat měnu
Nejedná se jen o to, v jaké měně budete svůj produkt nabízet. Ale také o to jak budete danou měnu zapisovat. Jestli to bude 30,20 CZK, 30.20 Kč, 30 Kč, 30,- atd. Je vhodné dobře prozkoumat tamní prodejce, jak jsou zvyklí cenu psát. Také nemusí být vždy zvykem uvádět akční ceny typu 390 Kč, ale někde můžou být lidé více zvyklí na zaokrouhlení na celé stokoruny. Také se podívejte, za jaké ceny se na tamním trhu prodávají srovnatelné produkty. Můžete poté cenu pro daný trh snížit, nebo naopak zvýšit.
3. Lokalizovat platební metody
Pro nás je nejčastější platební metoda stále dobírka. To je ve světě celkem unikát a proto by zahraniční e-shopy bez zavedení této platební metody měli velkou konkurenční nevýhodu. Podobně v Brazílii je velké množství lidí, kteří platí tzv. Boletem (obdoba složenky). Také tam jsou lidé zvyklí platit na splátky i velmi malé částky. Klidně si produkt za několik desítek dolarů koupí na několik splátek.
Při zjišťování lokálního e-commerce standardu je vhodné se dívat po místních e-shopech. Nedívat se na globální značky, které často nejsou dobře lokalizované. Případně se můžete ptát místních freelancerů, kteří pro vás tyto konzultace určitě rádi udělají. Existují také společnosti, které se specializují na zavádění lokálních standardů a poskytují také za procenta z prodeje legislativní ochranu a podporu.