Segmentujte uživatele a personalizujte e-mailové rozesílky
Každý uživatel internetu se dnes potýká s velkým množstvím spamu v e-mailové schránce. Nikdo ho nemá rád, a přesto dostáváme každý den desítky nevyžádaných e-mailů. Probíráním nesmyslné pošty nám často zabere několik hodin týdně.
Proč tedy dostáváme nevyžádané pošty? E-mail je jeden z marketingových nástrojů. Bohužel ho ale naprostá většina rozesilatelů používá velice nevhodně a to má pak za následek nejen, že si zákazníci nic nekoupí, ale ještě jsou na rozesílače naštvaní. Příkladem budiž velká většina e-shopů, klidně i těch největších. Podle studie společnosti Acomware dostal majitel e-mailové schránky za půl roku od objednávky přes 100 e-mailových nabídek od e-shopu jako je mall.cz. Podobně dopadli ostatní velké e-shopy. Všechny e-mailové rozesílky jsou posílané hromadně na celou databázi příjemců. Asi si dokážete představit, jak malý efekt to má. Dokonce bych řekl, že to vede k negativnímu vnímání značky.
Jak to jde dělat lépe?
Odpověď je segmentovat příjemce a personalizovat odesílané nabídky. Zkuste si představit, že pošlete uživateli přesně cílenou nabídku. Například prodáváte čočky a z nasbíraných dat víte, že po měsíci uživateli dojdou. Vytvoříte e-mail s jednoduchou objednávkou minule koupených čoček. Po měsíci od objednávky ho automaticky posíláte. Nebo si vezměte za příklad Amazon. Když jsem brouzdal po Amazonu a hledal dárek pro manželku. Druhý den mi Amazon sám poslal akční nabídku na zboží, o které jsem projevil zájem. Tomu říkám cílená nabídka. Představte si, kolik je pak asi konverzní poměr takových příjemců.
Co je základem personalizovaných rozesílek?
Základem je kvalitně vybudovaná databáze a dostatek informací o uživatelích. Je potřeba umět rozpoznat uživatele a spárovat data z různých zdrojů:
- objednávek
- chování na webu
- CRM systému
- call centra
- sociální sítě
- geo-lokace
Těžko můžete chtít posílat personalizovat e-maily na míru, když nedokážete rozpoznat jednoho uživatele od druhého.
Přemýšlejte o uživatelích
Když máte data od uživatelů a jste je schopni použít pro e-mailové rozesílky je nutné se zamyslet nad procesem nakupování a nákupními tendencemi. Je to individuální záležitost. Odlišné nákupní tendence bude mít kupující kontaktních čoček, koupelnového vybavení nebo třeba dámských bot. Dobře si zmapujte, jak často dělají vaši návštěvníci opakované objednávky. Jak často řeší dokoupení příslušenství. Co je na produktech zajímá. Jaké jsou u vašeho sortimentu možné cross-sell nákupy, atd.
Vytvořte si automatické podmínky
Máme informace od uživatelů a známe, jaké jsou jejich nákupní tendence. Nyní je potřeba použít chytrý nástroj, ve kterém dokážeme vytvořit automatické podmínky. Ideálním nástrojem je takový, který dokáže e-mailové rozesílky podmínkovat na základě dat o uživatelích a přijímat externí data do e-mailů. Jeden z takových chytrých nástrojů je SiverPop. Omezenější možnosti najdete také v MailChimpu.
Jako příklad si uveďme uživatele, která na našem online magazínu o hudbě tráví nejvíce času v sekci Hard Rock, máme na něj e-mailovou adresu, protože je u nás registrován. Můžeme vytvořit podmínku, že až příště bude na našem webu, pošleme mu automaticky newsletter s akčními Hard Rock alby z našeho e-shopu. Správně v duchu personalizace ho v e-mailu oslovíme křestním jménem a třeba ještě přidáme slevový kupon pro zvýšení motivace k nákupu.
Další podmínka může být nastavena na opuštěný nákupní košík. Víme, co chtěl uživatel nakoupit. Tak mu můžeme ten samý den večer poslat automatický e-mail s upozorněním, že jeho nákupní košík čeká. Podmínka může pokračovat tak, že když nebude dokončen nákup, druhý den mu pošle slevový poukaz na jeho objednávku. Případně můžete přidat na intenzitě a nasměrovat retargeting PPC kampaně.
Několik tipů na personalizované nabídky
- narozeniny
- svátky
- sezónní nabídky
- opuštěný nákupní košík
- po přihlášení k odběru
Pokročilejší segmentaci uživatelů se vyplácí řešit až od více než deseti tisíc příjemců. Doporučuji také testovat vaše e-mailové kampaně. Zkoušejte navrhovat několik variant a posílat je vždy na část vaší databáze. Vyberte ty, co budou dosahovat nejvyššího konverzního poměru.
Tip na akci: Emailing konference v Praze
Tip na další Informace: Twitter @InteligentEmail