Školení APEK: Sociální sítě a jejich využití pro retail
Ve středu 5.6. jsem byl na dalším školení pořádaném Asociací pro elektronickou komerci (APEK), které vedl známí internetový publicista Daniel Dočekal. Celé školení bylo o méně používaných sociálních sítích (na území ČR). Nicméně tyto sítě byly často teprve nedávno lokalizovány do českého jazyka a zejména v USA se těší velké oblibě. Proto se dá očekávat, že v i v ČR budou v budoucnu mnohem více používané.
Nejprve bych uvedl několik čísel, abychom si udělali představu o velikosti sociálních sítí.
Sociální síť
|
Svět (uživatelů)
|
ČR (uživatelů)
|
Facebook
|
1 mld.
|
4 mil.
|
Twitter
|
200 mil.
|
160 tis.
|
Google +
|
400 mil.
|
400 tis.
|
Instagram
|
100 mil.
|
15 tis.
|
Pinterest
|
50 mil.
|
?
|
Foursquare
|
20 mil.
|
41 tis.
|
Způsob komunikace
Je důležité si uvědomit, že sociální sítě nejsou primárně prodejní kanál, ale je nutné je brát spíše jako další kanál komunikační. Podobně jako web, tisk, email, telefon, atd. Lidé se na sociálních sítí chtějí hlavně bavit, hrát, odreágovávat se, zapojit se do komunikace s komunitou ke které mají blízko. Lidi na sociálních sítích nezajímají firemní tiskové zprávy, PR, reklama. To je důvod, proč mají firmy často problém a nedokáží se tomu přizpůsobit. Zaujalo mě zejména tvrzení „Pokud si nedokážete udělat legraci sami ze sebe, budete mít problém“.
Obsah komunikace
Základem sociálních sítí je obsah. Bez kvalitního obsahu nejde na sociálních sítích uspět. Tento obsah je často odlišní od toho, který funguje na firemním webu či blogu. Měl by mít přitažlivou podobu a vybízet ke sdílení a komentování. Velkou roli hraje vizuální podobna informace. Daleko větší úspěch mívají různé fotografie, obrázky, grafiky, inforgrafiky a videa než samotný text. Oproti firemnímu webu je potřeba komunikaci nebrat jednostraně, jen jako publikování informací.
Inspirujte se
V průběhu školení nám Daniel ukazoval mnoho různých žebříčků top firem v oblasti sociálních sítí a doporučoval se dívat na firemní profily těchto firem, inspirovat se. Je možné se například zaměřit na retailové firmy s podobným sortimentem prodeje. Vzhledem k tomu jaké množství fanoušků mají je zde velká šance, že něco dělají dobře.
Méně známé sociální sítě
Představuje spolu s Pinterestem další evoluční krok vedoucí od textové podoby (Twitter), přes textově/vizuální (Facebook) k vizuální. Instagram je hlavně mobilní sociální síť. Pomocí mobilní aplikace můžete rovnou fotografovat, využívat vizuální filtry (které často značně vylepší fotografie) a pak je spolu s popiskem odeslat na síť. Využít tuto síť by měli zejména jedinci a firmy nabízející nějaké fotogenické produkty, například móda, obuv, auta, show business, fotografové, grafici, animátoři. Problém Instagramu z pohledu prodeje je v tom, že neexistuje přímá prodejní cesta. Nejde odkazovat na prodejní stránky z publikovaných fotografií. Spíše se teď jedná o publikování svého portfólia.
Pinterest je také fotografická sociální síť. Fotografie jsou zde členěny do nástěnek. Nástěnka je jakýsi tematický celek. Lidé pak mohou sledovat buď uživatele, nebo jen některou jeho nástěnku. Proto se tato síť obvykle více hodí pro retail. Můžete například váš sortiment kategorizovat a takto publikovat. Další výhoda je, že je z fotografií možné odkazovat na vaše webové stránky.
Google+
Sociální síť Google+ má velkou výhodu v podpoře největšího vyhledávače světa. Google má velké možnosti jak svoji síť propagovat ve vyhledávání a v jeho dalších nástrojích. Konceptem kruhů se podobá Twitteru. Kruhy znamenají, že můžete uživatele jednostranně sledovat bez toho, aby si vás oni potvrzovali jako přátele. Google+ je úzce provázaný s tlačítkem +1, které má podobnou funkci jako Like na Facebooku. Tímto tlačítkem dáváte svůj hlas dané webové stránkce, příspěvku, fotografii, atd. Známe také je, že toto tlačítko ovlivňuje přirozené vyhledávání Google. To je jeden z důvodů, proč tuto síť využívat. Dalšími důvody může být dobré provázání s fotogalerií Picasa, YouTube a také tzv. Hangouts. Hangouts jsou perfektně použitelné pro videokonference, webináře a online konzultace. Můžete přes ně takto vytvořit skupinové videohovory.
Foursquare
Foursquare je geolokační mobilní sociální síť. Využít jí tedy mohou například restaurace, hotely, divadla, kamenné prodejny, letiště, atd. Uživatelé se pak mohou na těchto místech checkovat a dávat ostatním vědět, kde jsou. Stejně tak mohou dobře vyhledávat zajímavá místa v jejich okolí. Z prodejního hlediska se dá chackování využít jako slevové akce u daného podniku.
LinkedIn není ani tak sociální síť jako ideální místo na vytváření online CV. Můžete v ní jednoduše přidávat své pracovní zkušenosti, pozice, vzdělání. Stejně tak se mohou uživatelé hlásit k firmě, ve které pracují a tím jí podpořit. Je ideální pro hledání lidských zdrojů a čerpání informací o obchodních partnerech. Samotné firemní profily jsou poměrně nezajímavé.
Web a sociální sítě
Webové stránky by měli mít určitě možnost sdílet a doporučovat obsah pomocí tlačítek. Vyvarujte se používání přímých odkazů na firemní profily. Mělo by být možné se k firemnímu profilu připojit bez opuštění webové stránky. Tím byste se totiž mohli o draze získaného návštěvníka připravit.