Základy E-mail marketingu
E-mail marketing je jedním z nejúčinnějších marketingových kanálů na internetu. Můžete ho využít k propagaci svých webových stránek, k interakci se zákazníky, k tomu jak vydělat peníze partnerskými nabídkami (tzv. affiliate marketing) apod. Přesto naprostá většina majitelů webových stránek či bloggerů e-mail marketing stále zanedbává. Proto jsme si pro Vás připravili tento článek.
Co je E-mail marketing?
E-mail marketing je forma přímého (direct) marketingu, která využívá e-mail jako svůj komunikační kanál. Přímý marketing je nadřazený pojem užívaný k popisu všech forem marketingu, které jdou přímo ke koncovému uživateli, tedy neprochází tradičními reklamními kanály, mezi které patří televize, tisk a rádio.
Co to tedy ve zkratce je? Společnosti využívající email marketing v podstatě hromadí e-mailové adresy (potenciálních) zákazníků a klientů, a pak jim zasílají e-mailové zprávy obsahující informace o produktech, akčních nabídkách a podobně. Společnost musí výslovně požádat o povolení ke sběru e-mailové adresy a následnému odesílání zpráv, aby nebyl takový nevyžádaný email považován za nezákonný. Obvykle se proces odsouhlasení provádí pomocí webového formuláře (kde účastník musí k odběru vyplnit formulář se svým jménem a e-mailovou adresou, a kliknout na potvrzovací odkaz zaslaný e-mailem).
Proč byste měli používat E-mail marketing?
Během posledních let začal být e-mail marketing využíván širokou škálou jednotlivců, včetně bloggerů, vlastníků webových stránek, partnerských marketérů a malých živnostníků. To se stalo proto, že e-mail marketing se ukázal být jedním z nejefektivnějších on-line marketingových kanálů.
E-mailové zprávy jsou doručeny přímo účastníkovi (na rozdíl od PPC, bannerových reklam či on-line článků, které vyžadují po uživateli, aby navštívila webové stránky).
Za druhé, pokud promyslíte obsah vašeho e-mailového newsletteru pozorně, vybudujete pevný vztah s vašimi návštěvníky, což přinese opravdu vysokou míru konverze (tj. vaši budoucí zákazníci budou dávat pozor na to, co jim doporučujete a budou na základě toho skutečně jednat).
Nakonec, e-mail marketing je velmi flexibilní a lze jej použít pro širokou škálu účelů. Můžete ho využít k přilákání dalších návštěvníků na vaše webové stránky, k propagaci partnerských nabídek, k vybudování vztahu se stávajícími zákazníky, k uvedení nových projektů a tak dále.
E-mail marketing NENÍ spam
Mnozí lidé se zdráhají začít používat e-mail marketing, protože si ho spojují s nevyžádanou poštou, tzv. spamem. Jinými slovy, věří, že e-mail marketing je prostředek pro spamování ostatních lidí a pokus o vydělání peněz tímto způsobem.
To je samozřejmě nesprávné porozumění mezi nástrojem a tím, jak ho použít. E-mail marketing je pouze marketingový nástroj. Jistě, že někteří lidé používají e-mail marketing jako spam, ale zjistíte, že naprostá většina z nich s ním zachází legálně a eticky.
Ve skutečnosti, pokud se přihlásíte k odběru e-mailového newsletteru jakékoli renomované společnosti, seriózního bloggera nebo on-line prodejce, jsem si jist, že budete příjemně překvapeni kvalitou obsahu. Který koresponduje s vaším očekáváním.
Je proto zcela vhodné používat e-mailový marketing, aniž byste uživatele nějakým způsobem otravovali. Pouze se musíte ujistit, že obsah vašeho e-mailového newsletteru je unikátní a relevantní k vašim odběratelům. Pokud tak učiníte, uživatelé vám nakonec za váš newsletter poděkují, a to je to hlavní, o čem celý moderní marketing je.
Účinnost E-mail marketingu v číslech
Využijme názorný příklad, proč je e-mailový marketing tak efektivním marketingovým kanálem. Předpokládejme, že existují dva bloggeři, Adam a Bob.
Adam se zaměřuje výhradně na RSS čtenáře, zatímco Bob se zaměřuje na jeho e-mailový seznam. Po zhruba šesti měsících Adam přijímá 1000 jedinečných návštěvníků denně, a má 3000 odběratelů RSS. Bob, na druhé straně, také dostává 1000 jedinečných návštěvníků, ale on má místo toho 3000 emailových odběratelů.
Nyní předpokládejme, že oba bloggeři zahájí prodej placené elektronické knihy (eBook). Obsah a cena e-knih je velmi podobná. Adam propaguje zahájení svého eBooku tím, že o tom napíše příspěvek na svém blogu. Bob, na druhé straně, napíše nejenom příspěvek o e-knihách, ale navíc pošle e-mail na maily z jeho seznamu, aby tím povzbudil účastníky s úmyslem koupě e-knihy.
Kdo si myslíte, že bude mít lepší výsledky? Jsem připraven se vsadit, že Bob bude prodávat nejméně dvakrát tolik e-knih než Adam. Proč tomu tak je? Protože Bob má mnohem silnější vztah s jeho 3000 e-mailovými odběrateli (za předpokladu, že jim průběžně posílá obsahově kvalitní emaily) ve srovnání se vztahem, který má Adam se svými 3000 návštěvníky a RSS odběrateli. Závěrem k tomu lze dodat, že jakmile Bob rozešle jeho e-maily, je velice pravděpodobné, že většina z jeho 3000 e-mailových odběratelů si je přečte, zatímco pouze zlomek z 3000 RSS účastníků Adama udělá totéž.
Začněme ve 4 krocích
Jste přesvědčeni o tom, že e-mail marketing opravdu zaujme? To je dobře. Níže najdete čtyři jednoduché kroky, které byste měli držet, abyste s ním mohli začít.
Krok 1: Získání E-mail marketingového software
První věc, kterou potřebujete, je e-mail marketingový software. Jedná se o software, který vám umožní shromažďovat e-mailové adresy, posílat na ně zprávy, vytvářet automatickou odpověď, získat statistiky a tak dále. V zásadě existují dva typy softwarů e-mail marketingu: na vlastním serveru (self-hosted) a jako hostitelský systém (hosted).
Self-hosted znamená, že musíte nainstalovat a hostit software sami, na vlastním serveru. Tato alternativa se doporučuje pouze lidem s technickými dovednostmi a časovými možnostmi.
Hosted je lepší volbou pro většinu uživatelů, protože společnost bude hostit software pro vás, a vy se pouze přihlásíte na jejich internetových stránkách, abyste mohli spravovat své e-mailové seznamy.
Při výběru společnosti pro e-mail marketing musíte věnovat pozornost dvěma faktorům: míře schopnosti doručení, kterou tvoří procento poslaných e-mailů, které se skutečně dostanou ke konečnému uživateli, a dostupným funkcím (např. webové před-formuláře, volba automatického hodnocení, možnosti plánování atd.).
Mezi přední české systémy pro email marketing patří služby: www.smartemailing.cz a www.emailkampane.cz
Pokud právě začínáte, není e-mail marketing levnou záležitostí, ale měl by stát ve výsledku opravdu za to. Pamatujte si, že kromě faktoru schopnosti doručení, zde existuje také soulad s anti-spamovými zákony.
Krok 2: Získání odběratelů
Jakmile se jednou zaregistrujete u e-mail marketingového softwaru, bude vám poté pouze stačit přihlášení na svůj účet, vytvoření svého prvního e-mailového seznamu a webového formuláře, který budou vaši návštěvníci používat k odběru. Většina společností má velmi jednoduché grafické rozhraní, které pomáhá vytvářet formuláře. Služby mají většinou široký sortiment zhotovených formulářů, z nichž si můžete vybrat. Výsledkem bude kód (buď JavaScript, nebo HTML), který budete muset vložit na své webové stránky.
Měli byste zvážit zobrazení přihlašovacího formuláře na dvou místech: v horní části postranního panelua ve spodní části jednotlivých příspěvků. Tyto dva body jsou velmi viditelné a obvykle mají nejvyšší míru konverze. Umístění pod jednotlivými příspěvky funguje obzvlášť dobře, protože lidé většinou očekávají ještě něco dalšího poté, co přečtou obsah vašeho článku.
Je tu jedna věc, kterou můžete udělat, aby se výrazně zvýšil počet vašich předplatitelů, bez ohledu na to, kde zobrazíte vaše webové formuláře: nabídka dárku jako stimulu pro lidi, kteří se připojí do vašeho seznamu.
Nejčastějším dárkem je eBook nebo sdělení, že odměníte uživatele, kteří se přihlásí do vašeho emailového seznamu. Ale v závislosti na vašem zaměření by to mohlo být něco úplně jiného, včetně softwaru, slevy na výrobky, dárkový poukaz, audio nebo video souborů apod. Prostě to musí být něco cenného pro vaše publikum, čím je povzbudíte, aby se registrovali.
Jakmile bude váš dárek připraven, stačí už jen přizpůsobit celkovou formu odpovídajícím způsobem. Například byste mohli zahrnout obrázek dárku (např. obal e-knihy nebo softwaru), a můžete použít titulek podněcující lidi k akci (např. "Přihlaš se k mému newsletteru a získej e-knihu zdarma!").
Poskytovat dárku je velmi snadné. Jediné, co musíte udělat, je nahrát ho na skryté složky uvnitř vašich webových stránek, a vytvořit posloupnost automatických odpovědí na váš e-mail software, kde první e-mail, zaslaný na nové odběratele tou správnou cestu, bude obsahovat odkaz pro (stažení) dárku.
Krok 3: Vytvoření vztahů
Hodnota e-mailového seznamu je důsledkem dvou faktorů: velikosti seznamu a schopnosti reakce. Jinými slovy, zaměření se na budování velikosti seznamu samo o sobě nestačí. Musíte se ujistit, že máte s vašimi odběrateli zároveň dobrý vztah, jinak budou vaše zprávy ignorovat. Jak toho dosáhnout? Zasláním vysoce kvalitního obsahu do svého seznamu uživatelů.
Bylo by dobré vytvořit posloupnost automatických odpovědí, kterou všichni vaši noví účastníci projdou. První e-mail na pořadí bude odeslán okamžitě, a to jen jako úvodní zpráva s odkazem (na stažení) vašeho dárku.
Druhý e-mail by měl být zaslán 2 nebo 3 dny po tom prvním, a měl by obsahovat něco užitečného pro vaše uživatele. Mohl by to být nějaký tip, který jim pomůže vyřešit určitý problém, či vhodný nástroj, který bude k dispozici on-line, a tak dále.
Třetí e-mail by měl být zaslán zhruba 7 dní po druhém mailu, a měl by zahrnovat další opravdu užitečnou součást obsahu. Tyto první 3 nebo 4 e-maily jsou velice důležité, protože budou udávat tón vašeho newsletteru, a vytvoří počáteční důvěru vašeho publika. Pokud se vám nepodaří doručit tu správnou hodnotu hned, mnozí z vašich odběratelů se odhlásí.
Krok 4: Propagujte své záležitosti
Po třetím nebo čtvrtém e-mailu, byste již měli mít vybudovaný dobrý vztah se svými odběrateli, takže můžete začít propagovat své vlastní věci (např. vaše produkty, příspěvky na svém blogu, přidružené akce apod.). Jen se ujistěte, aby všeho bylo s mírou, jinak se začnou lidé odhlašovat.
Například, můžete poslat jednu propagační zprávu v každém druhém nebo třetím obsahu zprávy. Tímto způsobem budou mít pro odběratele vaše e-mailové zprávy stále vysokou hodnotu, a budou se z nich těšit každý týden. Pokud jde o četnost zpráv, není stanovena správná nebo špatná, ale zhruba týdenní bývá standardní v rámci celého internetu.
Pokud máte nějaké dotazy nebo pochybnosti, dejte nám vědět přes komentář níže. Moc rádi vám odpovíme.